Acum câteva luni vă invitam la o discuţie despre concursurile de poezie adresate debutanţilor. Ceea ce s-a schimbat în ultimii ani este tocmai importanţa pe care aceste competiţii au căpătat-o pentru unii dintre cei mai tineri poeţi. Dacă la sfârşitul anilor 90 şi în primii ani de după 2000 aceste concursuri erau prilej de glume şi de farse din partea celor care au debutat atunci, între timp, au început să apară poeţi pentru care premiile câştigate înaintea publicării în volum au confirmat faptul că se află pe o cale potrivită în ceea ce priveşte scrisul.
Am invitat o parte dintre câştigătorii ultimilor ani să răspundă la câteva întrebări legate de schimbările pe care le-au adus aceste concursuri pentru ei. Între timp, o parte dintre aceşti poeţi au şi debutat cu volume personale, dar asupra acestui aspect.
Astăzi www.poetic.ro oferă perspectivele celor mai tineri poeţi asupra tipurilor de concursuri la care au participat.
1. -În ce categorii ai împărţi concursurile de poezie la care ai participat?
Automotivare şi transformare; Alexandra Emilia Bucur (Bucureşti- Premiul al III-lea “Nora Iuga”2011).
1. Au fost concursuri care m-au marcat, transformându-mi încet, încet viziunea asupra scrisului (ca proces individual şi personal, dar şi asupra scriiturii celorlalţi participanţi) pentru a trece la o următoare etapă, cele care mi-au insuflat încredere în ceea ce scriu şi cele care în mod particular m-au provocat să exprimentez mai mult. Concursurile de poezie nu sunt strict legate doar de ideea de diplomă, premiu, clasamente şi jurii, ci şi de personalităţile invitate pe care ai ocazia să le cunoşti şi nu în ultimul rând este o şansă să cunoşti alţi participanţi şi să dezvolţi adevărate prietenii de durată. Tipul ăsta de socializare poetică m-a ajutat mult să descopăr, compar, intuiesc şi să mă automotivez.
Seriozitate vs. Jurassic; George Chiriac (Oneşti, judeţul Bacău- Premiul I la concursul „Nicolae Labis” 2010).
1. Cred ca e bine de menţionat că există patru categorii de concursuri: cele realizate de dinozauri (mă refer aici la tot felul de moşnegi cu aspiraţii de scriitori unde poezia practic nu există), concursurile cât de cât serioase (dar e dezamăgitor că sunt doar jurii fără rezonanţă şi ştii şi tu cât e de murdară treaba cu acel sistem motto), concursurile făcute din puteri propii (aici din păcate nu sunt multe care au supravietuit, chiar şi Concursul “Nora Iuga” pe care îl organizam a fost desfiinţat din diverse motive), concursurile serioase (CR, Debut Unicredit, debutul de la CDPL). Problema este că sunt prea multe concursuri literare organizate de anonimi şi prea puţine concursuri literare serioase.
CompetiţieX3 Adrian Diniş (Bucureşti- Premiul revistei Cronica la Concursul „Ioanid Romanescu” 2010)
1. În mare sunt doar trei categorii: cele mai importante ar fi cele care contează cu adevărat (şi astea sunt de două feluri, în care există şi un juriu pe măsură, dar şi o organizare care nu devine plicticoasă prin reiterare şi discursuri de gen – şi genul ăsta de concursuri sunt foarte rare, care au şi un creative writing cu scriitorul sau ceea ce numeam eu, mai demult, naşterea unui dialog avizat între generaţii, prin întâlnirea cu scriitorii contemporani, atât cei din noua generaţie, cât şi din vechea gardă) sau concursuri de agrement, unde vii ca să iei nişte bani sau să te vezi cu prietenii / să cunoşti scriitori care-n timp pot deveni prietenii tăi – sunt foarte ataşante legăturile asea scriitoriceşti de departe – (şi aici sunt împărţite tot în subcategorii, căci sunt unele din care lipseşte inclusiv respectul pentru particpanţi şi e doar o căsuţă pe care cei care au pus mâna pe nişte fonduri trebuie s-o bifeze ca să-şi justifice cumva existenţa care e desigur o impostură; însă partea cea bună e că de obicei chiar dacă nu sunt cei mai avizaţi în literatură se creează un mediu propice în care tineri să se-ntâlnească şi e foarte posibil ca aceştia să reprezinte cel puţin mişcarea literaturii la începuturi, indiferent de ce se va-ntâmpla mai târziu cu ei.
Tradiţie şi sisteme de notare; Ana-Maria Lupaşcu (Suceava- Premiul I la Concursul „Iulia Hasdeu” 2010)
1. Ca orice alte evenimente şi concursurile au puncte slabe şi puncte forte aşa încât cel mai adesea se atinge o situaţie de echilibru. Îmi este destul de greu să fac o împărţire în categorii definitive. Voi încercat totuşi să ofer câteva criterii.
În funcţie de vârsta concursurilor sunt unele cu tradiţie (se desfăşoară de mai mulţi ani şi includ în program acţiuni similare de la an la an) şi concursuri mai noi, aflate la primele ediţii. Nu trebuie să se creeze falsa impresie că cele din urmă nu au o organizare foarte bine pusă la punct. Din contră, două dintre cele la care am participat s-au dovedit a fi foarte bine structurate.
De asemenea, sistemul de notare poate diferi: fie se dau note însemnând media notelor acordate de membrii juriului, fie se dau calificative. O altă clasificare ţine strict de partea subiectivă: ospitalitatea organizatorilor, programul pe care aceştia îl stabilesc pentru zilele de dinainte şi de după premiere, atmosfera creată, comunicarea directă cu juriul şi timpul petrecut alături de ceilalţi premianţi.
Şcoala pe cont propriu; Cătălina Matei (Bucureşti- Menţiune, Concursul Internaţional „Marin Sorescu”, 2006; Diploma atelierului de creaţie „Poezie în Viaţă”, 2007; Marele Premiu „Nora Iuga” – concursul literar „Nora Iuga, secţiunea poezie, 2011; Menţiune specială – Concursul Naţional De Literatură / Poezie „Reţeaua literară”, 2011)
1. Concursuri de liceu – la care te trimit profii şi concursuri la care ai auzit că au participat cei deja cu numele de poeţi. Prima categorie e cea în care eşti vârât, vrând-nevrând, pentru că aşa dă bine pentru instituţia în care înveţi. Bineînţeles, nu cu de-a sila, îţi face plăcere să ştii că ai ceva care poate concura. Apoi, prinzi gustul şi o faci pe cont propriu. Cauţi în biografia celor pe care îi citeşti şi afli că sunt concursuri care te includ în teritoriul celor care scriu.
Punţi de lansare Ioana Miron (Botoşani- Premiul „Revista Română” de la Iaşi şi Premiul revistei „Spaţii culturale” din Râmnicu Vâlcea la Festivalul National de Poezie „Nicolae Labis” 2009)
1. Aş împărţi concursurile la care am participat în concursuri organizate doar de dragul tradiţiei şi concursuri în care se oferă o punte de lansare celor ce doresc sa se avânte în lumea literaturii. Fac această clasificare din cauza modalităţii superficiale în care este tratată literatura contemporană, în unele instituţii şcolare şi a felului cum sunt vazuţi debutanţii, în raport cu ,,veteranii”.
Experimente şi învăţăminte; Radu Niţescu (Bucureşti- Marele premiu “Nicolae Labiş“ şi premiul revistei “Vatra” din Târgu Mureş în 2011).
1. În primul rând, mi se pare normal să-ţi vorbesc numai de cele la care am fost, deşi am auzit câte ceva şi despre altele de la participanţi. În al doilea rând, e posibil ca unele lucruri să se schimbe vizavi de concursuri şi-atunci tot ce spun eu aici s-ar putea să fie pe lângă realitatea de anul ăsta. Asta vom vedea eventual dacă o să mai faci alt experiment peste câţiva ani cu următorul ‘pluton’ de participanţi.
O clasificare aş face-o privind importanţa lor şi e destul de simplu: sunt cele la nivel naţional (festivaluri) care se ţin an de an (Labiş, Moştenirea Văcăreştilor, Gellu Naum şi aşa mai departe) şi altele ocazionale. Astea din urmă ar fi de evitat pentru cineva care vrea să vadă ce şi cum, fiindcă juriile nu-s la fel de serioase şi calitatea textelor trimise e şi ea mai mică.
Anul trecut am fost pe rând la Licart, Zilele de poezie ‘Constantin Virgil Bănescu’ , ‘Gellu Naum’, ‘Nicolae Labiş’, ‘ Moştenirea Văcăreştilor’ şi Incubatorul de condeie.
Sincer, le-am căutat mai cu seamă pe cele a căror premiere presupunea participarea finaliştilor şi dura câteva zile, fiindcă aveam ocazia să mă întâlnesc cu prieteni pe care din cauza distanţei îi văd rar şi fiindcă mai cunoşteam în felul ăsta şi câteva persoane din listele de premianţi / invitaţi.
Cea mai caldă atmosferă a fost de departe la Zilele de poezie ‘Constantin Virgil Bănescu’ şi la Labiş pe care le recomand oricui. Acolo am legat prietenii strânse şi am cunoscut oameni în faţa cărora cum s-ar spune – jos pălăria.
Mai puţin mi-a plăcut la Licart de exemplu. Aici programul festivalului e destul de interesant şi deşi selectia finaliştilor nu e după părerea mea chiar cea mai justă (ceea ce ar fi probabil imposibil, având în vedere numărul imens de participanţi), în cele din urmă cele câteva zile ale finalei merită participarea.
Ce nu mi-a plăcut a fost atitudinea organizatorilor. După finală, într-un post pe blogul meu am spus că ‘după părerea mea, două dintre premii au fost acordate aiurea’, fapt care a dus la un scandal imens în care am fost acuzat de toate prostiile, am fost dat ca exemplu de ‘aşa nu’, treaba sfârşindu-se prin interzicerea dreptului meu de a comenta pe pagina de facebook a concursului (şi a oricui altcuiva care spunea în cel mai politicos mod cu putinţă că mi s-a făcut o nedreptate).
Măsura concursului; Mihai Ionuţ Ologu (Vulcan – Hunedoara Premul revistei “Timpul” Iaşi Premiul II la “Nicolae Labiş“ 2011)
1. În sub 24 de ore şi +24, în sensul că e o trăsătură comună a unui concurs reuşit ca activitatea efectivă, adică jurizare şi premiere să dureze mai mult de 24 ore 🙂 jurizarea n-o puteam noi cuantifica, dar ori de câte ori festivităţile erau organizate în câte-o după-amiază, nu am rămas cu mare lucru.
Iniţieri, tranziţii şi maturitate; Ramona Ţăruş, (Botoşani- Premiul revistei Symposion la concursul „Ioanid Romanescu” 2010)
1. Cred că s-ar împărţi în 3 categorii:
-concursurile care m-au iniţiat (” Aripi deschise”, „Lucian Blaga-laudă semintelor, celor de faţă şi-n veci tuturor”,”tinere condeie” etc), în general cele la care am participat cand eram încă pe băncile şcolii
– concursurile de tranziţie ( Licart, Romeo şi Julieta la Mizil): în aceste concursuri se definea scrisul meu, am început să accentuez mai mult motivul credinţei, al iubirii, al părinţilor.
– concursurile la care am participat eu cea matură ( „Ioanid Romanescu”,” Cezar Ivănescu”, concursul organizat de universităţile din Iaşi pentru a găsi un imn al studentului ieşean): la partea asta încă mai lucrez, e în continuă dezvoltare pentru că uneori nu mai am timp nici să-mi aud gândurile( consecinţa urmării unei facultati de chimie) dar în principal cred că voi intra , „matură” cum sunt, într-o a doua etapă de tranzitie pentru că în concursurile în curs încerc să-mi definesc stilul de „om mare”.
Am trimis 4 întrebări către mai mulţi premianţi ai acestor concursuri. Au răspuns Alexandra Emilia Bucur (Premiul al III-lea Nora Iuga 2011, George Chiriac (Oneşti, judeţul Bacău- Premiul I la concursul „Nicolae Labis” 2010), Adrian Diniş (Bucureşti- Premiul revistei Cronica la Concursul „Ioanid Romanescu” 2010), Cătălina Matei (Bucureşti- Menţiune, Concursul Internaţional „Marin Sorescu”, 2006, Ioana Miron (Botoşani- Premiul „Revista Română” de la Iaşi şi Premiul revistei „Spaţii culturale” din Râmnicu Vâlcea la Festivalul Naţional de Poezie „Nicolae Labis” 2009), Radu Niţescu (Bucureşti- Marele premiu “Nicolae Labiş“ şi premiul revistei “Vatra” din Târgu Mureş în 2011), Mihai Ionuţ Ologu (Vulcan – Hunedoara Premul revistei “Timpul” Iaşi Premiul II la “Nicolae Labiş“ 2011), Ramona Ţăruş, (Botoşani- Premiul revistei Symposion la concursul „Ioanid Romanescu” 2010).
Mi-aş fi dorit să mai fie în această poveste şi Roxana Băltaru (Premiul I Nora Iuga 2011), Deniz Otay (Premiul I la concursul „Ioanid Romanescu” 2010, Premiul I concursul Nora Iuga 2011, Premiul al III-lea George Suru 2011, Premiul al II-lea şi Premiul revistei „Ramuri” la Tudor Arghezi 2011,Ionuţ Pătraşcu, din Ploieşti (Premiul al III-lea la concursul „Ioanid Romanescu” 2010), Vlad Sibechi Marele Premiu şi al revistei Convorbiri literare la concursul „Nicolae Labis” 2010, Andreea Teliban Premiul II concursul Nora Iuga 2011, Premiul al II-lea George Suru 2011, Oana Văsieş (Bistriţa) Premiul revistei „Portal Măiastra” la „Tudor Arghezi” 2011 şi Alex Văsieş (Bistriţa) Premiile revistelor Porto Franco şi Cafeneaua literară (Concursul Naţional de poezie Porni Luceafărul, 2010), premiul revistei Poesis (Festivalul Naţional de poezie Nicolae Labiş 2010) care nu au răspuns la invitaţie.
La fel mi-ar fi plăcut să participe Alexandra Roxana Lazăr (Braşov- Premiul al II-lea şi Premiul revistei „Luceafărul de dimineaţă la „Tudor Arghezi” 2011), Andreea Ilinca Pop (Bucureşti) Premiul I la „Tudor Arghezi” 2011 Adrian Teodorescu Marele premiu „Nora Iuga” 2011, Anca Bucur Marele premiu „Nora Iuga” 2011, Adrian George Matus din Satu Mare (Premiul al III-lea la concursul „George Tarnea 2010), Albert Cătănuş din Brăila (Premiul al III-lea la concursul „George Tarnea 2010), Alin Boeru (Premiul al II-lea Nora Iuga 2011), Daniela Micu (Premiul al II-lea Nora Iuga 2011), Claudiu Haures (Premiul al III-lea Nora Iuga 2011, Andreia Precub (Premiul al III-lea Nora Iuga 2011), Andreea Felciuc, din Vatra Dornei (Premiul al II-lea la concursul „Nicolae Labis” 2010), ale căror contacte nu am reuşit să le găsesc. Desigur, dacă veţi dori să completaţi perspectiva de mai sus asupra concursurilor de poezie, relatările experienţelor dumneavoastră sunt în continuare bine venite.