Debutul în poezie. Debutanți către debutanți

A patra (si cea din urma) întrebare pe care am adresat-o poeţilor a căror formare a inclus în ultimii ani participarea la diferite concursuri naţionale sau locale a încercat să surprindă câteva ponturi pe care câștigătorii le pot vinde celor care sunt la început.

Aici Partea I

Aici Partea aIIa

Aici Partea aIIIa

4. – Ce recomandări ai face unui debutant care se pregăteşte să îşi trimită poemele la un concurs? (ce sa evite, ce sa urmareasca etc.)

Alexandra Emilia Bucur  (Bucureşti- Premiul al III-lea „Nora Iuga” 2011)

“atenti la detalii”

4. Cu cat un concurs indeplineste criteriile de mai sus, cu atat in viziunea mea, el capata o valoare mai mare si pentru evolutia literara a participantului (pentru ca are ce dobandi spiritual, nu doar diploma si premiu, aici ma refer din nou la presonalitatile din juriu, la traditia manifestarilor prilejuite de acel concurs – multe dintre ele sunt festivaluri ce cuprind mai multe zile si un bogat program artistic; organizatorii sunt importanti pentru ca reprezinta atat renume, cat si seriozitate), dar si pentru CV-ul literar. Ce sa evite… e greu de spus… asta am invat si eu tot pe parcurs. In primul rand sa evite sa scrie numele pe grupajul de poeme sau acelasi motto la mai multe concursuri, sa nu trimita aceleasi poezii la mai multe concursuri (doar de-aia e concurs, sa stimuleze creatia si sa ambitioneze spre crearea si exprimarea unor noi forme de expresie literara). De asemenea, pentru ca toate concursurile la care am participat au prevazut si deplasarea in alte orase, sa fie atenti la detalii precum cazare, transport. Pentru ca mirajul si frumusetea unui concurs, asa cum am spus, nu depinde doar de diploma si premiu, ci se tese in jurul unui intreg eveniment, culoare locala, traditie literara, iar fiecare element dintre cele amintite cantareste mult pentru a savura cu adevarat statutul de „premiant”.

George Chiriac, din Oneşti, judeţul Bacău (Premiul I la concursul „Nicolae Labis” 2010)

4. Un debutant care urmeaza sa trimita poeme trebuie sa aleaga initial concursurile la care se dau bani frumosi. In acest fel are sansa sa puna mana pe niste bani si sa-si cumpere carti bune. Lasand gluma la o parte, eu recomand doar Cartea Romaneasca si Casa de pariuri literare – acolo poezia chiar e poezie. Si mai conteaza si calitatea grafica a cartilor, distributia, promovarea.

Andreea Ghica, din Târgovişte (Premiul I la concursul „George Ţărnea” 2010)

Forțarea creativității

4. In primul rand, sa incerce sa isi „forteze” putin creativitatea. Pot alege un subiect simplu, banal, dar pe care sa il dezvolte atat de mult, incat sa iasa o adevarata capodopera. Ideea e ca nu trebuie sa creeze o poezie neaparat complicata. Ideea de baza e ca lucrurile simple se dovedesc mai de efect decat cele complicate. In al doilea rand, sa scrie din suflet, astfel incat, atunci cand cineva citeste acea poezie, sa simta o emotie, sa-i starneasca amintiri.

Ana-Maria Lupaşcu (Suceava) Premiul I la Concursul „Iulia Hasdeu” 2010

“Să citească mai ales literatură actuală”

4. Încrederea în propria poezie se înfiripă odată cu participarea la concursuri. Totuşi, acesta nu e singurul criteriu valabil. Ar mai fi lectura de poezie(şi nu numai), cenaclurile, evenimentele culturale, atelierele de scriere.

Celor care încep să scrie poezie, să trimită textele lor pentru concursuri (şi trec aşadar de faza “scriu pentru mine”) le recomand doar să citească. Să citească mai ales literatură actuală, pentru a-şi da seama că rima constrânge şi că nu doar stilul voit-calofil face ca o poezie să fie bună. Scopul care trebuie neapărat urmărit este evoluţia propriei poetici. Şi apoi, orice altceva l-ar putea interesa pe debutant.

Cătălina Matei (Bucureşti- Marele Premiu „Nora Iuga” – concursul literar „Nora Iuga, secţiunea poezie, 2011;)

“Internetul e cel mai bun pod”

4. În spatele unui participant la concursuri trebuie să fie un mare cititor. Şi mai ales de literatură contemporană. E greu să afli de ceea ce se întâmplă azi, când în şcoli se predică ceea ce se spunea – nu ieri, ci acum o sută de ani.  Aşadar, trebuie să caşti ochii, să-ţi pierzi gustul ( nu mai ai preferinţe, începe să- ţi placă tot ce se scrie bine). Şi e bine să ai un cititor specializat (profesor, scriitor) care să-ţi arate stângăciile. Sunt mulţi scriitori de o bunăvoinţă gratuită ,cărora dacă le ceri o părere, îţi dau chiar mai multe.  Sunt lecturi unde îi poţi întâlni sau blogurile. Internetul e cel mai bun pod, de altfel. Ajungi oriunde şi vezi orice. Ideea e să rupi cercul tău şi să intri în curtea celor pe care îi citeşti. bineînţeles că vor fi fi vorbe dure, critici aduse la adresa felului în care scrii: dar astea sunt cele mai bune instrumente de îndreptare. Deci, nu trebuie evitate, ci chiar căutate, unde trebuie, bineînţeles.

Ioana Miron (Botoşani- Premiul revistei „Spaţii culturale” din Râmnicu Vâlcea la Festivalul National de Poezie „Nicolae Labis”, 2009)

“Contemporan în poezie”

4. Un debutant ar trebui în primul rând să aibă grijă la ceea ce este comun şi la ceea ce este contemporan în poezie, sa aibă o voce proprie, să evite exprimările alambicate, penibilul şi uzualul în materie de limbaj, să adopte un stil relativ minimalist la nivelul textului poetic…  Sunt câteva sugestii pe care eu personal le-am aplicat.

Mihai Ionut Ologu (Vulcan – Hunedoara Premul revistei “Timpul” Iaşi )

“echilibrul”

4. În primul rând cred că nu se poate ţine cont de nicio ierarhie,opinie, număr de participanţi sau calitatea lor, juriul şi calităţile sale, de şanse în general. singura condiţie e să existe o minimă dorinţă de a participa( scop sau interes în sensul ăsta), jurizarea e imprevizibilă până la proba contrară. ai ceva de obţinut, nu poţi decât să trimiţi. cinci minute cu cine trebuie îţi pot stârni fix ideea pe care o aşteptai de luni de zile, ani. concursurile nu se aleg la început, poate abia după ce ai fost la faţa locului şi ai cunoscut oameni în a căror relaţie cu realitate să ai o minimă încredere. cât priveşte poemele de trimis, nu sunt în măsură să dau indiciii, fiecare simte şi-şi cunoaşte echilibrul şi cel mai bun grupaj nu e altul decât cel pe care l-ai ales atunci, forma şi conţinutul său descriu în egală măsură capacităţile fiecărui debutant şi sunt evaluate astfel, iar ceea ce trimiţi la un concurs nu poate fi decât ce ai tu mai bun( excepţia e atunci când se urmăreşte contrariul, dar aici interesele şi scopurile depăşesc sfera discuţiei şi nu vrem să atentăm la buna credinţă a debutantului 😀 ). ah, prin debutant mă gândesc la debutant la concursuri de nedebutaţi, pentru concursurile de debut discuţia mă depăşeşte complet.

Ramona Ţăruş, (Botoşani- Premiul revistei Symposion la concursul „Ioanid Romanescu” 2010).

Consacrarea concursurilor

4. Sa urmareasca din cine este format juriul, daca este destul de mediatizat pentru a fi sigur ca nu e doar o fatada pentru a face rost de cateva poezii sau bani in cazul in care inscrierea se face cu o taxa anume (în zilele noastre nu se stie de ce e in stare imaginatia omoneasca). Un debutant trebuie sa-ti indrepte atentia spre concursurile consacrate, apoi avand un minim de experienta in domeniu şi le va alege singur.

Astfel se încheie ancheta noastră adresată celor mai recenți poeți care își fac auzită vocea în literatura de azi.

Am adresat 4 întrebări către mai mulţi premianţi ai acestor concursuri. Au răspuns  Alexandra Emilia Bucur  (Premiul al III-lea Nora Iuga 2011, George Chiriac (Oneşti, judeţul Bacău- Premiul I la concursul „Nicolae Labis” 2010), Adrian Diniş  (Bucureşti- Premiul revistei Cronica la Concursul „Ioanid Romanescu” 2010), Cătălina Matei (Bucureşti- Menţiune, Concursul Internaţional „Marin Sorescu”, 2006, Ioana Miron (Botoşani- Premiul „Revista Română” de la Iaşi şi Premiul revistei „Spaţii culturale” din Râmnicu Vâlcea la Festivalul Naţional de Poezie „Nicolae Labis” 2009), Radu Niţescu (Bucureşti- Marele premiu “Nicolae Labiş“ şi premiul revistei “Vatra” din Târgu Mureş în 2011), Mihai Ionuţ Ologu (Vulcan – Hunedoara Premul revistei “Timpul” Iaşi Premiul II la “Nicolae Labiş“ 2011), Ramona Ţăruş, (Botoşani- Premiul revistei Symposion la concursul „Ioanid Romanescu” 2010).

Mi-aş fi dorit să mai fie în această poveste şi Roxana Băltaru (Premiul I Nora Iuga 2011), Deniz Otay (Premiul I la concursul „Ioanid Romanescu” 2010, Premiul I concursul Nora Iuga 2011, Premiul al III-lea George Suru 2011, Premiul al II-lea şi Premiul revistei „Ramuri”  la Tudor Arghezi 2011,Ionuţ Pătraşcu, din Ploieşti (Premiul al III-lea la concursul „Ioanid Romanescu” 2010), Vlad Sibechi Marele Premiu şi al revistei Convorbiri literare la concursul „Nicolae Labis” 2010, Andreea Teliban Premiul II concursul Nora Iuga 2011, Premiul al II-lea George Suru 2011, Oana Văsieş (Bistriţa) Premiul revistei „Portal Măiastra”  la „Tudor Arghezi” 2011 şi Alex Văsieş (Bistriţa) Premiile revistelor Porto Franco şi Cafeneaua literară  (Concursul Naţional de poezie Porni Luceafărul, 2010), premiul revistei Poesis  (Festivalul Naţional de poezie Nicolae Labiş 2010) care nu au răspuns la invitaţie, dar şi Alexandra Roxana Lazăr (Braşov- Premiul al II-lea şi Premiul revistei „Luceafărul de dimineaţă la „Tudor Arghezi” 2011), Andreea Ilinca Pop (Bucureşti) Premiul I la „Tudor Arghezi” 2011

Adrian Teodorescu Marele premiu „Nora Iuga” 2011, Anca Bucur Marele premiu „Nora Iuga” 2011, Adrian George Matus din Satu Mare (Premiul al III-lea la concursul „George Tarnea 2010), Albert Cătănuş din Brăila (Premiul al III-lea la concursul „George Tarnea 2010), Alin Boeru (Premiul al II-lea Nora Iuga 2011), Daniela Micu (Premiul al II-lea Nora Iuga 2011), Claudiu Haures  (Premiul al III-lea Nora Iuga 2011, Andreia Precub (Premiul al III-lea Nora Iuga 2011), Andreea Felciuc, din Vatra Dornei (Premiul al II-lea la concursul „Nicolae Labis” 2010), ale căror contacte nu am reuşit să le găsesc.

Desigur, dacă veţi dori să completaţi perspectiva de mai sus asupra concursurilor de poezie, relatările experienţelor dumneavoastră sunt în continuare bine venite.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.