O săptămână de film și dialog în comunitate: „Les Films de Cannes à Bucarest în Cartier”, anunță organizatorii la finalul proiectului.
București, 4 noiembrie 2024 – Sute de participanți din toate colțurile Capitalei s-au bucurat de o săptămână de film și dialoguri captivante, în cadrul primei ediții Les Films de Cannes à Bucarest în Cartier. Între 25 și 31 octombrie, filmele de festival și atelierele au captat interesul publicului în cinci dintre sectoarele orașului, promovând teme relevante și actuale în strânsă legătură cu proiecțiile prezentate.
Un tur cinematografic care a depășit granițele sălilor de cinema
Evenimentul a adus, în premieră, filme premiate de la Cannes și Berlin chiar în cartierele Bucureștiului. De la sala Cinema a UNATC din sectorul 2 și Cineplexx Titan sector 3, până la Kultur21 din sectorul 5 și Teatrul Masca în sector 6, Les Films de Cannes à Bucarest în Cartier a explorat teme adânc ancorate în realitatea contemporană, de la sănătate mintală și identitate culturală, până la frumusețea unicității într-o lume a standardelor impuse. La finalul proiecțiilor de film, în fiecare sector a fost inclus un atelier tematic, conceput pentru a conecta spectatorii prezenți cu subiectele tratate în filme.
Dialoguri despre sănătatea mintală, cultura indiană și istoria colonialismului
Atelierul de la sala Cinema a UNATC a abordat destigmatizarea tulburărilor mintale, pornind de la filmul Averroès & Rosa Parks, un documentar regizat de Nicolas Philibert care ne arată cum, în ciuda unui sistem medical tot mai suprasolicitat, cei ce suferă de boli mintale îşi pot recăpăta locul în societate. Proiecția filmului și atelierul susținut aici de psihoterapeutul Cosmina Ciobanu au atras nu doar tineri și liceeni din cartierele învecinate, dar și specialiști din domeniul psihiatriei, creând o atmosferă deschisă și empatică în jurul problematicilor delicate ale sănătății mintale.
Proiecția All We Imagine as Light, film care a câștigat Grand Prix la Cannes 2024, a inclus o intervenție video a regizoarei Payal Kapadia, care a oferit publicului de la Teatrul Masca o scurtă introducere despre filmul său și despre cultura indiană.
Atelierul care a urmat proiecției a explorat, în detaliu, simbolistica și complexitatea cinematografiei indiene, aducând o notă de autenticitate culturală serii.
La Centrul Național al Dansului și la Kultur 21, dezbaterile s-au concentrat pe impactul istoriei colonialiste asupra artei și identității, pornind de la filmul Dahomey, de Mati Diop, câștigător al Ursului de Aur la Berlinale 2024.
În cadrul atelierelor care au urmat proiecțiile, susținute de Maria Munteanu, coordonator de expoziții și istoric de artă, cei prezenți au reflectat asupra felului în care istoria secolelor trecute încă influențează cultura contemporană și perspectivele asupra patrimoniului artistic.
Provocările frumuseții și autenticitatea în fața standardelor societății
La Cineplexx Titan, filmul Diamant Brut, de Agathe Riedinger, a inițiat un dialog despre presiunea standardelor de frumusețe și aspirațiile generației tinere. În cadrul unui atelier moderat de Roxana Calin, psiholog clinician și psihoterapeut integrativ, publicul prezent a fost încurajat să privească dincolo de suprafață și să reflecteze asupra modului în care mass-media influențează percepția de sine și valorile personale.
Cultura cinematografică adusă mai aproape de comunitate
Pentru multe dintre spațiile de proiecție, inclusiv Kultur21, acest eveniment a reprezentat o premieră. Filmele proiectate și dezbaterile organizate au deschis noi oportunități de conexiune culturală în comunități și au contribuit la consolidarea unui dialog autentic, accesibil tuturor. Les Films de Cannes à Bucarest în Cartier a fost mai mult decât un eveniment de film. ”A fost un prilej de introspecție și schimb de idei, punând în lumină importanța artei cinematografice în generarea de empatie și înțelegere”, mărturisesc organizatorii în comunicatul de presă.