Percepția interioară a timpului în expoziția „Cronotipii”

Percepția interioară a timpului este tema expoziției „Cronotipii”, care are loc între 7 mai și 7 iunie, la sediul Facultății de Sociologie și Psihologie (Universitatea Spiru Haret, București). Poetic aș traduce asta în versul „Ochiul macină bezna constrângător.” de Daniil Iftime.

Timpul din afară e măsurabil, cuantificabil, liniar. Dar înăuntru, acolo unde trăirea se dizolvă în memorie și în ritmuri greu de explicat, timpul devine fluid, personal, uneori chiar poetic. În expoziția „Cronotipii”, deschisă în perioada 7 mai – 7 iunie la sediul Facultății de Sociologie și Psihologie (Universitatea Spiru Haret, București), patru artiști vizuali propun o interogare vizuală a timpului interior: „Lucrările nu ilustrează timpul, ci îl evocă: prin texturi, straturi și lumini, artiștii construiesc fragmente care par desprinse din vis, din nostalgie sau din clipa prezentă suspendată”, arată un comunicat.

Vernisajul are loc miercuri, 7 mai, între orele 18:00 – 20:30, la adresa Str. Fabricii 46G, corp A, etajul 3. Expoziția poate fi vizitată până pe 7 iunie, de luni până vineri, între orele 10:00 – 16:00.

Demersul face parte din proiectul Imaginar Kolectiv și reunește lucrări de Carla Schoppel, Andrei Cornea, Evghenia Gritsku și Marius Adrian. Fiecare dintre aceștia aduce o expresie distinctă: colaj, cianotipie, fotografie, dar și o reflecție personală despre cum se trăiește timpul atunci când este înregistrat nu de ceasuri, ci de stări și emoții. Lucrările nu sunt ilustrative, ci mai degrabă senzoriale – fragmente care aduc cu ele o textură de vis, o nostalgie suspendată sau pulsația tăcută a clipei prezente: „expoziția nu oferă răspunsuri, ci creează un cadru poetic în care privitorul este chemat să simtă – să devină participant activ la procesul de percepție și resemnificare. Fiecare lucrare e o fereastrã către o lume interioară, dar și o oglindă a propriei noastre relații cu timpul”, notează organizatorii.

„Cronotipii” propune un dialog între artă și psihologie, între reprezentarea vizuală și mecanismele mai puțin vizibile ale percepției. Timpul devine aici o spirală, o dezordine semnificativă, o întoarcere în sine. Vizitatorul nu primește o lecție, ci o întrebare trăită: cum simt eu, în acest moment, trecerea?


Artiștii sunt (din comunicat)

Lucrare de Andrei Cornea

Andrei Cornea este artist vizual iar între anii 2010 – 2021 a făcut parte din Atelierul Wood Be Nice, unde a realizat și coordonat peste 150 de evenimente artistice, expoziții și activități culturale, printre care: prima expoziție de fotografie pe lemn – Wood Be Nice, București, 2011 și proiectul artistic internațional neoNlitic desfășurat în cinci țări (RO, UKR, BG, SRB, GR), ce a adus laolaltă peste cincizeci de artiști din diverse domenii. În prezent studiază design-ul de produs și se ocupă exclusiv de propriul atelier de tâmplărie, Dedal Art, unde își dezvoltă creațiile de mic mobilier și mobilier personalizat. Din punct de vedere artistic se exprimă prin tehnica colajului și a picturii în ulei.

Lucrare de Carla Schoppel

Carla Schoppel a studiat filosofia la Universitatea din București. A organizat în calitate de curator numeroase expoziții de artă și a scris și implementat proiecte culturale care au inclus artele vizuale și educația prin cultură, concentrându-se în special asupra minorităților etnice, asupra migranților și refugiaților în România. Pasionată de scris și de arta vizuală, Carla Schoppel aplică anumite concepte filosofice și în arta sa, creată sub numele de Schoppel Cut. Schoppel Cut utilizează preponderent fragmente din opere de artă pentru a crea o punte între tradiţii artistice şi fantezii preocupate de pierdere, între obiecte ale dorinţei şi teme subversive care bântuie prezentul: sociale, politice, contrastele propriei culturi, ba chiar propria ambivalenţă.

Lucrare de Evgenia Gritsku

Evgenia Gritsku s-a născut și a crescut în Ucraina, dar într-o familie românească. În 2015 a absolvit Universitatea Națională de Arte din București, cu un master în pictură. În 2021, a devenit bursieră a Programului Gaude Polonia, unde a realizat o expoziție intitulată „Transition”, în timpul rezidenței de la Lublin iar de atunci locuiește în Wrocław, unde a început studiile doctorale la Academia de Arte din Wrocław în 2023. În practica sa artistică se concentrează asupra temelor legate de emigrație, identitate, experiența post-traumatică și alte subiecte cu relevanță socială.

Lucrare de Marius Adrian

Marius Adrian este atras de ceea ce nu se vede din prima clipă, marginea neclară a lucrurilor, vibrația subtilă dintre real și imaginar. De peste șapte ani, fotografia este pentru el un spațiu de reflecție, explorare și expresie personală, un mod de a surprinde ceea ce rămâne adesea nespus. În paralel, studiază Psihologia, din dorința de a se înțelege mai profund și de a putea să-i ghideze și pe alții în propriile lor căutări interioare, pe viitor. Arta, între timp, îi oferă un limbaj viu prin care explorează zonele nevăzute ale psihicului — un proces continuu de descoperire și transformare.


Imaginar Kolectiv este o inițiativă artistică independentă fondată de Marius Adrian – o platformă care susține arta contemporană, colaborarea interdisciplinară și reflecția asupra lumii interioare. Mai multe informații despre proiect și artiști pot fi găsite online pe Imaginar Kolectiv

Cronotipii: fragmente de timp interior, între artă și introspecție
🗓 7 mai – 7 iunie 2025 | 📍 Facultatea de Sociologie și Psihologie, Universitatea Spiru Haret, București

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.