de la street delivery: poetici relationale

152.jpgfoto elis ioan
Poate va amintiti, am inceput povestea asta asa, cu un poem grila. Dupa ce am repetat experienta la Constanta ca o prefata pentru atelierul de acolo mi-am dat seama ca s-au strans ceva evenimente in zona asta si cred ca e momentul sa vad cum stau impreuna.

Si imediat dupa grila a fost experimentul de la Bratislava, unde din fiecare dintre cele 5 poeme pe care le-am citit, publicul a ales cate o litera iar la final, toate literele au fost dictate pentru a fi scrise intr-un sotron: basen (poem). Sigur, poetica relationala este tot (sau poate sa fie). si totusi…

… de unde venim

Ca sa scapam de o grija, nu are nimeni pretentia ca inventeaza roata. Am mai auzit despre poetici relationale. Intr-un numar din 2005 al publicatiei Fascicle, Alan Gilbert isi incheie dialogul cu Dale Smith vorbind chiar despre ideea de poetica relationala, ” a sensitivity to relationship and context, an understanding of language and even consciousness as ongoing negotiation, an emphasis on listening, all of which are accompanied by the inevitable failures you mention, are at the heart of my sense of an aesthetics and an ethics that are neither an aesthetics nor an ethics, but are part of a larger critical and creative reevaluation of these categories.”

Inca din 1990 Edouard Glissant si-a strans eseurile despre poezie in volumul „Poetique de la relation” (Gallimard). Ceva mai tarziu conferentia despre conceptul sau impreuna cu poeta tunisiana Amina Said. Conceptul sau poerneste de la probleme specifice poetizarilor din Antile (de unde Glissant este originar, de altfel) si accentueaza probleme legate de identitate individuala, lingvistica si societate.

Eu unul as fi chiar mai radical, pentru ca formele poeziei schimbandu-se au atras si schimbari ale conceptiei legate de rolul poeziei, dar in esenta ceva a persistat. Si nu este vorba despre text scris sau rime, nici despre ritm sau metru…

Dupa cum stiu cei care au mai citit Homer ori Pindar, nici macar mult calaritul eu al poetului nu e nelipsit in poem. Asa ca ne ramane sa formulam exact acest fel specific de a fi impreuna, cum spunea Constantin Acosmei in poezie.puterea : ” cu oameni din locuri diferite, din timpuri diferite”. Iar de acolo…

…pe unde ne-am mai vazut

Primul atelier de poetica relationala pe care am fost invitat sa il sustin a fost la Timisoara, in cadrul zilelor Salvati Casa Studentilor. Ceea ce a iesit a fost o harta spectaculoasa, editata de Ana Toma intr-un volum unicat. In locul strazilor, regula a fost sa numim poeti si citate legate de Timisoara.

Tot la Timisoara a fost organizata si prima intalnire de poetica relationala pentru public. La „Scrie cu mana noastra” ceainaria Carturestiului din Timisoara a schimbat randuri-randuri de cititori dornici sa isi scrie poemul cu poetii invitati. De data aceasta, poetii au vorbit, pe rand cu cate un citor si au scris poemul sau proza pornita de la ceea ce li s-a spus.

Seria de ateliere de la Timisoara s-a incheiat cu Harta Ta Poetica, la Libraria Cartea de Nisip. De data aceasta, atelierul a constat in completarea unei serii de 5 pagini, de catre fiecare participant, fiecare pagina reprezentand aspecte legate de perceptia poetica a participantului.

Deja pregateam conferinta de la Pavilion pe care o puteti vedea aici, si anuntasem cateva lucruri legate de poeticile relationale.

Apoi, proiectul a fost dezvoltat, cum spuneam mai sus, la Constanta. Si acolo inca mai avem de editat lucruri legate de Harta Poetica. Nu ca ar avea mare greutate, dar pentru a mai introduce niste termeni in discutie…

…un manifest

Anul trecut (2008), Ian Irvine lansa chiar un manifest al poeticilor transpersonal-relationale mutand accentul de pe teoria poetica pe dezvoltarea unui limbaj non-opresiv cu aluzii la experimentele cu formele de limbaj alienate. Irvine muta toata povestea intr-o zona sociala si formula cateva repere istorico-teoretice: Oulipean techniques associated with ‘Constraints Based’ writing (though with minimal emphasis on mathematical concepts) , various ‘Language’ poetry techniques, non-Western techniques related to anti-colonialist/ethnopoetic insights, as well as a range of revised and up-dated 20th century avant garde techniques/concepts e.g.: ‘writing as process’ , ‘chance operations’, ‘deconstructive appropriation’ etc. Certain TRP techniques might also be described as original. The interactivity (and process/relational possibilities) offered by the WWW is also under exploration by TPR writers. Another area of interest is creativity in relation to personal healing and political activism. In this sense some concepts drawn from ‘narrative therapy’ are also relevant to a TRP perspective and praxis.”.

Dupa atata teorie am putea sa va aratam cum e in realitate. Pentru ca in locul teoriei merita sa practicati…

…si o invitatie

Inainte sa formulam pana la capat povestea noastra, merita sa vedeti pe viu cum functioneaza aceste lucruri. Sambata si duminica (13 si 14 iunie) la Street Delivery, standul Time Out de pe strada Verona de la orele 16.00 ii gasiti pe Cosmin Perta, Teodor Duna, Andra Rotaru (sambata) si pe Andrei Ruse si Sorin Despot (duminica) cu o mana pe tastatura, cu cealalta pe foaia de hartie gata sa va intrebe ce sa scrie in poemul dumneavoastra.

Atunci cand teoretiza textualismul romanesc al anilor 80, Marin Mincu insista asupra felului in care autorul taie realitatea pentru a oferi textul ei. Noi va invitam sa inregistram taietura pe care dumneavoastra o preferati pentru aceste poeme partial netextuale.

O data cu acest eveniment, sunt curios incotro credeti ca se duce zona asta relationala a poeziei.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.