Lectură publică: “Dmitri: genul cinic”

Acum doi ani, poetul american de origine română Gene Tanta ne invitase la o discuţie despre nihilism în poezie. La prima întâlnire, Dmitri Miticov pare să fi fost impresionat de momentul în care s-a vorbit despre etic şi estetic în poezia contemporană şi, chiar dacă la evenimentele ulterioare el nu a mai ţinut să intre în discuţie, a lansat poem după poem în care pune la treabă relaţia dintre cele două concepte.  Vineri, 26 iunie, ora 19.00, în Grădina Green Hours din Bucureşti (Calea Victoriei nr. 120), Dmitri Miticov va citi din cel mai nou volum de poezie, Dmitri: genul cinic, apărut la Editura Cartea Românească, disponibil şi în ediţie digitală. Invitat, alături de autor, este Cosmin Ciotloş.

Fără a face poezie conceptuală, Dmitri Miticov îşi asumă în Dmitri: genul cinic riscul de a duce demersul poetic în zone extreme mizând pe intuiţia că în poezie e tot mai necesar dialogul cu un alt fel de sensibilitate se arată într-un comunicat de presă.

Dmitri: genul cinic interoghează automatisme de limbaj, convenţii sociale şi, în general, insistă asupra fisurilor diferitelor discursuri suspecte. Vocea propusă ocupă aproape întreaga paletă de nuanţe dintre ironie şi cinism.

Cerebral şi sceptic, felul de a face poezie din Dmitri: genul cinic are, înainte de orice altceva, calitatea de a fi necesar.

„Hai să stabilim un ax: să zicem că într-o parte, cea a inimii, ar fi domeniul estetic în care înghesuim faptele şi istoriile noastre. In partea cealalta, a actiunii, a fortei, ar fi domeniul etic. Ce face Dmitri Miticov este sa puna in centru Obiectul (iubire, frica, automatisme, limbaj, locuri comune, viata) si sa-l plimbe intre cele doua, creind iluzia apartenentei la fiecare dintre ele, pentru ca in final sa creeze o noua perspectiva – cea a cinismului, care rastoarna toate aparentele. Un spaţiu de unde au fost izgonite metafora, ipocrizia, poetizarea forţată. Îţi trebuie curaj pentru asta, ca sa nu mai vorbim de talent, mai ales ca acest nou unghi nu e deloc lipsit de lirism. Este o perspectivă kierkegaardiană, din care a dispărut însă stadiul religiosului.” explică Bogdan-Alexandru Stanescu.

Dmitri Miticov s-a nascut pe 1 septembrie 1980, la Târgovişte. A absolvit Facultatea de Matematică din cadrul Universităţi Transilvania din Braşov. În 2006 a debutat la Editura Vinea cu volumul de poezii Efectul de peliculă, urmat de Numele meu e Dmitri (Editura Paralela 45, 2010) si Dmitri: uite viaţa (Casa de editură Max Blecher, 2012). În prezent locuieşte în Bucureşti şi lucrează în domeniul bancar.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat: