Markus Köhle și-a încheiat turneul românesc în mansarda Muzeului Național al Literaturii Române vorbind despre poezia slam și urmărind elementele care se disting în practica genului de la o țară la alta:
„Trebuie să spun că am observat cum mulți poeți care au început cu slam, iar acum au trecut la literatură adevărată, să spunem, evită să mai pomenească originile lor în poezie slam. Îi spun spoken word acum”.
Ce e Spoken Word și cum schimbă scena Slam lucrurile
„Spoken Word este doar un termen în engleză. Avem poezie spoken word în toată lumea, mai ales în Asia Centrală, iar originile poeziei sunt orale. Sigur, acum avem termenul spoken word, da, scena slam a început în Statele Unite, dar între timp fiecare țară dezvoltă stiluri distincte (….) Unde există o tradiție a literaturii orale este apreciat, pentru că sunt obișnuiți deja. De la o țară la alta e diferit totuși, pentru că depinde și de cei care coordonează lucrurile, de poezia pe care o preferă. În Germania avem mult umor asociat cu poezia slam (…)”.
O nuanță importantă în activitatea lui Markus Köhle ține și de faptul că prezentarea poemelor în public funcționează ca un mod de lucru cu poemul. Textul scris fiind de multe ori revăzut și schimbat pe parcursul prezentărilor succesive astfel încât ajunge la un text complet diferit după o vreme.
Umorul german și bogăția elvețiană în poezia slam
Markus vorbește despre regulile diferite de la o țară la alta în materie de slam:
„În Franța, de exemplu ai doar trei minute pentru performance, ceea ce înseamnă că sunt mai degrabă poeme scurte, în Germania acum ajungi să primești chiar și șapte minute pe scenă, ceea ce schimbă complet lucrurile. Sunt și valuri periodice. A început cu protest și politică, au urmat experimente, experimentele s-au încheiat acum,mai ales că toată lumea se uită la înregistrări video cu poezie pe YouTube. Așa că atunci când dezvolți o manieră și te-ai obișnuit cu ea, când ajungi în fața unui public și dai de stiluri diferite ți se spune că se poate și altfel pentru că folosit niște poeme pentru a imita un ritm obișnuit, dar imitația e mereu un mod greșit de a face lucrurile. Ai nevoie să îți găsești propria voce și propriul stil. Scena de slam din Austria se tot înnoiește. Și nu e vorba numai despre tineri. Atât pe scenă cât și în public ai oameni care au între 15 și 85 de ani”.
Diferențele între nuanțele prin care se disting practicile slam în diferite colțuri ale Europei pentru Markus țin și de context politic ori economic: „În Ungaria, tonul slam este mai revoltat, în Germania este umorul, în Elveția sunt doar bogați, au alte subiecte, câteodată pare mai ciudat chiar și pentru noi”.
Prima scenă a interpretărilor sale de poezie este bucătăria de acasă. Soția sa este primul public. Este vorba despre Mieze Medusa, artistă slam, la rândul său.
Slam poetry în vremuri de spoken word: 3 momente din discuția cu Markus
- „A performa nu este doar o modalitate de a arăta ceva ci şi de a te proteja prin forța cuvintelor”.
- „Cel mai important lucru pentru mine este să deschid scena pentru toată lumea. Încât toți să fie bineveniți. Pentru asta militez, fie că e vorba de începători, ori de cei care abia se inițiază, toți pot să vină și să își facă numărul. Când e vorba de Spoken Word ai un anumit ritm, anumite sonorități, dar în Slam, toată lumea e binevenită.”
- „Avem un eveniment de slam lunar în Viena, unde primești un punct în plus pentru plurilingvism sau când vezi că poetul nu are limba germană ca limbă maternă dar își ține momentul în germană”.
Înregistrarea completă a discuției la care au mai participat Andrei Popov, din partea Forumului Cultural Austriac, dar și poetele Ștefania Mihalache și Cătălina Matei, câștigătoarea Transylvania International Spoken Work Festival la începutul lunii, este mai jos.
După discuția cu Papa Slam mi-am dat seama că în urmă cu niște ani publicasem un interviu cu Mama Slam-Mieze Medusa, soția lui Markus. „Eu sunt Papa Slam, ea este Mama Slam”, explică el.
Ce este slam poetry, ce este spoken word
Termenul spoken word acoperă manifestările orale ale poeziei incluzând poezia jazz, poezia slam și poezia sonoră ori hip-hop. Premiile Grammy dedică o secțiune specială genului. Poezia slam este legată de concursurile desfășurate în fața unui public. Originile fenomenului slam în poezie sunt legate de poetul american Marc Smith, care a inițiat acest tip de întâlnire în luna noiembrie 1984, la Get Me High Lounge în Chicago. În Germania, fenomenul slam poetry a început într-un bar deținut de Wolf Hogekamp în 1993, la Berlin.
În Franța, fenomentul slam poetry este legat de anul 1995 și de grupul alcătuit din Nada, Joël Barazer, MC Clean, Pilote le Hot, care a strâns în Club-Club (Paris, Pigalle) poeți și interpreți, dar tradiția concursurilor cu public era deja precedată de meciurile punk din anii ’80 cu Jerome Sala. Marea Britanie a dezvoltat propria scenă slam invocând tradiție poeziei prezentate în public cu nume precum Harry Baker ori Kae Tempest dominând scena ultimelor trei decenii. După 2000, evenimente distincte dedicate fenomenului au loc în Belgia, Olanda, Canada ori Portugalia, dar și în Brazilia, Burkina Faso ori Egipt. În Egipt termenul pentru performance poetry este Ash-Shi’r al-Mu’adda iar autori precum Bayram At-Tunisi, Ahmad Rami ori Kamel Ash-Shennawy continuă un efort poetic început în anii 80 ai secolului XX de Hussain Shafiq al-Misry. Australian Poetry Slam a început în 2005 iar în 2017 și 2018 câștigătorii cupei mondiale de Slam au fost din Norvegia și Scoția. Budapest Slam a debutat în 2006 și a devenit o zonă fertilă pentru autorii contemporani de limbă maghiară atât din Ungaria cât și din România. În București o primă ediție a Slam Poetry Bucharest a avut loc în 2012, când câștigător și reprezentant al României la festivalurile internaționale a fost Cosmin Dominte sau Jazz 8.
Peste ani, povestea a fost reluată în limba română mai întâi la Cluj Napoca, unde comunitatea Poethree a beneficiat de influența evenimentelor organizate în oraș de poeți de limbă maghiară (Ferenc André, Benji Horváth sau Ágnes Kali) ajungând să constituie evenimentele Transylvania International Poetry Slam. La Timișoara comunitatea spoken word s-a dezvoltat după 2020 și sesiunile de workshop Strada Fără Nume. În același timp evenimente distincte open mic sunt dedicate fenomenului la Decopertat, AiaCuPoezia, Swords și mi-ar prinde bine să îmi spuneți unde mai sunt ca să le adunăm aici.
Un gând despre „Markus Köhle și gâlceava poetului slam cu poezia spoken word”