Atelierul de poezie relaţională> CUM S-A ÎNTÂMPLAT atelierul de poezie de la Timişoara din Studentfest

Între 12 şi 14 aprilie, la Librăria “Cartea de Nisip” din Timişoara s-au desfăşurat întâlnirile atelierului „chipuri ale poeziei azi- elemente de poetică relaţională”. Participanţii au fost studenţi din Bucureşti, Târgu Mureş şi Timişoara, dispuşi să profite de interesul pe care îl au pentru poezie în cadrul unor exerciţii care să le dezvolte deopotrivă atenţia şi capacitatea de a corecta propriile texte, dar şi pentru a le deschide alte perspective prin care ar reuşi să îşi gândească poezie din perspective noi faţă de cele cu care erau obişnuiţi. Concluzia evenimentului ar putea să fie poemul-circuit care a închis şi lectura publică din finalul atelierului:


Renga pe Bega: Reparaţi-vă, RGB vine

Cu ochii înfipţi în tavan
Ascult respiraţia clădirii crescând odată cu singurătatea
Cineva toarnă acuarele în ţevi (Sorin Despot)

Ţeava de deasupra capului meu e spartă
Nuanţe de verde-mi cad direct pe tâmplă (Bogdan)

Mă cutremură gândul că rugina ar fi verde
Şi mucegaiul va fi cu miros de carte (Mălina)

Singurătatea e o jucărie aruncată pe podea
Îţi înţeapă tălpile ca un cui ruginit (Andrei)

Să fie vreun instalator care pictează ceruri
Sau, poate, un pictor instalând lumina stelelor (Teo)

Ce se sparg pe tronsonul scării de bloc
Văd fluturi multicolori, m-am sedat, hai la „ad hoc” (Ramona)

Singur ca un rinichi după extirpare aştepţi
Să curgă la robinet puţină apă colorată (Radu)

Putem face lupte marţiale sau nişte poezie
Sau să murim, oricum, lumea rămâne aceeaşi (Carolina)

Camera cedează, sub presiune, oraşul sub îndoieli
Se trezeşte sub tirania red green blue (Sorin)


Înainte şi după
„Ce astept de la atelierul de poezie” şi „cum a fost până la urmă” au fost întrebările la care au răspuns participanţii la atelier în prima, respectiv, ultima întâlnire de la librăria timişoreană. Andrei Ene recunoscut înaintea atelierului: ” am venit ca sa-mi descopar slabiciunile si sa le elimin. Vreau să înţeleg şi ce nu fac bine când scriu”. Duminică, înaintea prezentării publice a poemelor din atelier tot el povestea: „Au fost interesante exercitiile. Mi-au starnit spontaneitatea”.
Marius Dimcea îşi dorea să iasă din atelier cu un concept mult mai bine definit asupra poeziei. „Ce facem pe mine mă ajută. De exemplu, nu ştiam că pot să scriu în cateva minute” arăta Marius după primele întâlniri.
Atelierul a fost o ocazie pentru Carolina Vozian să reînceapă să scrie poezie, lucru care îi lipsea de când s-a mutat la Bucureşti, lăsând la Chişinău atelierul iniţiat de Dumitru Crudu. La atelierul din Studentfestul timişorean, „a fost intens. Cu multe senzatii, multi oameni noi. Am fost multumita de unele chestii scrise. Cred ca poemul din ziar si poemul cu parcul mi-au iesit cel mai bine” spune participanta.
Radu Niţescu a profitat de zilele petrecute la atelier ca să asculte poezia celorlalţi şi să scrie ceva ce i-ar putea plăcea pe viitor. Poemul pe care să îl păstreze ar putea să fie cel pe care l-a scris în urma exerciţiului din Piaţa Libertăţii.

poetic park

parcul e un prȃnz înverzit
o farfurie cu brocoli
pe care înfiletăm nichitstănescian tractoare
femeile au ochii în piept
părul mov şi frunze în coadă
prietene stai liniştit
nu tre’ să faci mare treabă
întinde mȃna bărbaţilor bigoţi fără să ceri nimica
copac copac tun
soso pasăre statuie

şi încă un vers pentru paria

Iar concluzia lui Radu la final: „A fost foarte misto. Mi-au placut cel mai mult participantii”.
Chiar dacă, la început, nu avea aşteptări speciale, Teo Spătaru a găsit până la lectura de închidere a atelierului de poezie că „a fost provocator”. A fost si un exercitiu de dezvoltare a spontaneitatii. Au fost si momente in care am putut sa scriu chiar si fara inspiratie.”
Ramona Strete a vrut să se ma perfectioneze, să găsească anumite tehnici şi metode care să îi folosească în scrierea poeziei. Rezultatele au surprins-o: „Cel mai mult mi-a placut libertatea cu care am putut sa scriem. A fost un training din care am putut sa invat ceva. Mi-a placut si faptul ca am fost presati de timp, am putut sa ne autodepasim”.
Malina Netca s-a bucurat cel mai mult de critica pe care a primit-o pentru poemele ei. „Chiar mi-a dat de gândit. Nu a fost o desfiinţare ori o discuţie în care aflam doar că nu este bine ce scriu. Fiecare dintre noi a văzut ce funcţionează şi ce nu în poezia pe care a scris-o”. La atelier a venit să vadă un mod nou de a concepe poezia si „ca să găsesc o cale de a-mi elimina cliseele din scris”.
Cea mai clară caracterizare a celor întâmplate în zilele atelierelor de poezie relaţională de la Studentfest îi aparţine lui Bogdan David Diţă: „Am inteles ca trebuie sa-mi schimb stilul si sa nu mai abuzez de metafore”.

Exerciţii, teme şi rescrieri de poezie

Prima întâlnire
Prima dimineaţă de atelier a avut ca tema „paradoxul sensurilor”. Participanţii au fost invitaţi să investigheze tendinţa oricărei alăturări de cuvinte, oricât de întâmplătoare de a avea sens. Dar al cui este acest sens?

Exerciţiul 1. – prezentari ale participantilor pornind de la poemele scrise de ceilalti despre ei.
Andrei – tacerea are mainile fine simturi-mister-nume
Marius – necunoasterea /poate/ experiment
Carolina – ca o groapa sapata in ocean
Radu- te vad si cu toate astea nu vorbim niciodata
Malina- haina potrivita in cel mai indepartat colt descriere -modul in care am inceput sa scriu
Bogdan – aici cuvintele ranesc
Ramona – ma vezi razand
Teo- ma cunosti din cuvinte.

Exerciţiul 2– rescrierea poemului despre tine, în vocea poetică proprie, adaptarea poemului pe care celălalt l-a scris despre tine.

Exerciţiul 3– Poemul parcului 10 versuri (+4) i-a făcut pe participanţi să iasă din librărie pentru a investiga imagini şi senzaţii pe care le regăsesc în Piaţa libertăţii.
Participanţii au scris câte un poem de 10 versuri pornind de la exerciţiul de a privi ceea ce se întâmplă pe aleile din piaţa Libertăţii ca un program de ştiri despre ei înşişi.

Exerciţiul 4– poemul ziarului: participanţii au ales cuvinte (care le atrag atenţia) din câte o pagină de ziar timişorean de actualitate. Apoi au fost invitaţi să adauge câte un singur cuvânt, pe care îl consideră complet nepoetic. Acest cuvânt a fost primul din poemul pe care l-au avut de scris folosind ceea ce au selectat din ziar.

Andrei a ales din ziarul Agenda, pagina de informatii generale cuvintele Bani, Investitor, Proiect, express, Alocam, Edil, Nimic + Ma mai gandesc

Carolina a avut pagina in fata legii, din cotidianul Agenda extrăgând cuvintele Vineri, dimineata, Piata neagra din Timişoara, Zone de risc + n-am niciunul

Radu a avut tot ziarul Agenda cu pagina de retinut. Cuvintele pentru exerciţiul său au fost Asasinat + Da-mi si mie unul

Marius a lucrat cu Agenda, pagina de sport si a ales Si eu iubesc, Imaginea saptamanii, Timp, Posesia, Amintesc de trecutul + seminte

Teo a folosit săptămânalul renasterea banateana , pagina de actualitate. Pentru exerciţIu a avut cuvintele Pietre pretioase, Pietre, A sparge + metatarsian

Ramona a răsfoit renasterea banateana si s-a oprit la pagina 6, de actualitate. Printre cuvintele alese de ea au fost Cartuse, locuiau, locuinta, Arondati + Mucegaiuri

Bogdan s-a oprit la p4 din renasterea banateana, actualitate:Infectioasa, Saracie, Sfert, Boli + dactilograf

Malina a ales din renasterea banateana, tot din pagina de actualitate:Verde, Comercializarii, Discriminare, Nimeni nu poate sa aiba vreo certitudine asupra modului in care au fost cultivate produsele expuse + Ornitorinc

TEMA I– poem de 14 versuri pornind de la un ceva ce participanţii au văzut pentru prima oară la Timişoara între prima şi a doua sesiune a atelierului de poezie.

A doua întâlnire
În seara aceleiaşi zile de vineri, participanţii la atelier s-au întors în Librăria “Cartea de Nisip” pentru a lucra cu „ambiguitatea limitelor poemului”.
Exerciţiul 1 a constat în lectura poemului rezultat din TEMA I, care pornea de la un fapt inedit pentru autor din dupa amiaza atelierului.

Exerciţiul 2 a presupus rescrierea poemului citit la exerciţiul anterior pentru a crea (sau accentua) un efect de surpriza in final.

Exerciţiul 3 a presupus limitarea poemului la numai trei versuri care deja fac parte din acesta.

Exerciţiul 4 a fost al poemul neadevarat (14 versuri) în care participanţii au pornit de la o confesiune care nu are nicio legătură cu adevărul în ceea ce îi priveşte. Acestea au fost „poemele Adelinei”, după numele elevei de liceu care şi-ar fi dorit să participe la atelier dar, fiind vorba despre un eveniment rezervat studenţilor, a fost acceptată numai în calotate de asistent.

TEMA II– participanţii au numit câte un efect concret pe care îl poate avea poezia (amuzament, nostalgie). Fiecare a avut de extras câte un bilet cu efectul pe care urma să îl folosească în poemul de a doua zi.

A treia întâlnire
Sâmbătă, 13 aprilie, Librăria “Cartea de Nisip” a fost gazda întâlnirii „iluzia contemporaneităţii”, ca o serie de răspunsuri la întrebarea „poezie contemporană, dar contemporană cu cine? Sau cu ce?

Exerciţiul 1– poemul energiei ascendent/ descendent/ ascendent (5/4/5 sau 4/6/4 versuri pentru o strofă.

Exerciţiul 2– analizarea strategiilor alese de fiecare participant pentru a-şi contura tema în poemul scris.

Exerciţiul 3 – rescrierea unui banc în forma unui poem, folosind strategii diferite faţă de original. Şi lectura textului rezultat prin vocea unui coleg de atelier.

TEMA III– rescrierea  poemului de la exerciţiul 1 păstrând mecanismele originale, dar folosind imagini concrete din Timişoara.

A patra întâlnire
Seara de sâmbătă i-a pus pe participanţi în postura de a analiza „instabilitatea biografiei poetice”. Întâlnirea a presupus parcurgerea diferitelor forme de jocuri clasice (suprarealiste, orientale) şi adaptarea acestora astfel încât să solicite calităţile poetice din scrisul participanţilor la atelier. De asemenea a fost folosit un exerciţiu care pornea de la poemul „o zi desăvârşită” al lui Dmitri Miticov din antologia „alţii” (rezultat al taberei de la Săvârşin, volum oferit participanţilor de editura Brumar, publicat în 2012, p.28).

Exerciţiul 1 a presupus un poem scris in circuit, un Cadavre exquis pe parcursul scrierii, niciun participant neavând ocazia să vadă ce au scris ceilalţi.

TM: poetic, marele circ


Noaptea încă se juca din plin cu mintea noastră grea şi umbrită
Am înţepenit
Ştiu că aş fi putut scrie mai bine versul de mai sus
Şi corbii croncănesc, croncăesc
Când negura e scrum de magnolii albe
Mi-e som şi muştele zboară deasupra capului meu şi, astfel, lumea e mai frumoasă
Plouă cu litere


Exerciţiul 2 a presupus un nou tip de poem scris în circuit, de data aceasta fiecare participant văzând ce scriu ceilalţi (renga occidental). În plus, motivul de pornire al poemului a fost procesul de reparaţie a treptelor Catedralei Metropolitane din Timişoara.


Credinţa în reparaţii

Treptele catedralei sunt pline de amintiri sângerânde

Memoria istorică nu mai funcţionează: călcăm pe ele
ca şi cum am merge la picnic în parcurile de la Auschwiz

Şi vocile de altădată sunt tasate în soare
Am pierdut mulţi eroi, parcă degeaba
Pe aici se urca pe bune

De Paşte, oamenii aduc cutremurul în biserică
Avem nevoie de trepte rezistente
Sau nu


Exerciţiul 3, Personajul poemului, a folosit structura de 12 momente propusă de Dmitri Miticov în poemul său, fiecare participant fiind invitat să scrie propria sa succesiune de momente.

Exerciţiul 4 a invocat forma originară a poemului de tip renga. Poetul invitat la ateliere, Sorin Despot, a propus o primă strofă de trei versuri (a câte 5/7/5 cuvinte), căreia îi răspund ceilalţi participanţi în câte două versuri (7 cuvinte fiecare). Este vorba desprepoemul pe care îl găsiţi la începutul acestui material, „Renga pe Bega: Reparaţi-vă, RGB vine”.

TEMA 4 participanţii au revăzut poemele selectate pentru lectura publică şi au stabilit modul de lectură pentru poemele care urmau să marcheze trecerea între cele trei părţi ale prezentării.

Ultimele două ateliere, programate duminică au fost dedicate pregătirii lecturii publice şi  executării poemelor scrise în atelier în faţa spectatorilor. Poemele au fost repartizate de-a lungul lecturii pe baza unei alternări oraş/poet/oraş, trecerile dintre cele trei părţi fiind punctate de exerciţiile de poezie pe marginea bancurilor. Prezentarea s-a numit „Poetic live: paradox TM”. Concept: Răzvan Ţupa.

P.S. În afara celor amintiţi mai sus, la atelier au mai participat autori şi studenţi care nu au reuşit să ajungă la mai mult de două dintre cele şase întâlniri, astfel că rezultatele implicării lor (pentru care le mulţumim ca şi celor ce au dus la bun sfârşit tot evenimentul – voluntari, participanţi, organizatori studentfest) nu au apucat să fie înregistrate.

Un gând despre „Atelierul de poezie relaţională> CUM S-A ÎNTÂMPLAT atelierul de poezie de la Timişoara din Studentfest”

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.