Impotriva pierderii vremii si o invitatie la limpezime

361460377_18e96be996.jpgIeri am pierdut foarte mult timp incercand sa inteleg logica de functionare a micilor si marilor gasti literare. Momentul e bun pentru asa ceva pentru ca majoritatea nu mai fac mare lucru asa ca ocupatia lor principala sunt mici gainarii moralizatoare. Din pacate imi dau seama ca orice incercare de a argumenta in fata lor este doar pierdere de vreme. In fond fiecare isi poate face crizele cum se pricepe. Pe mine nu ma intereseaza sa imi stric bunatate de momente paranoice cu jocurile lor de picioare.

Asa ca, succes mici gasti, succes mari sforari. Partea proasta este ca s-ar putea sa nu va treziti niciodata. De la o varsta incepi sa te confunzi cu jocurile tale iar slabele licariri care candva promiteau o iesire din cotloanele obscure ale prafului si pulberii culturale raman doar iluzii. Dar si aceste iluzii au importanta lor si personal sunt interesat mai mult de oamenii care fac ceva concret decat de cei care tin sa contorsioneze dezbateri. Eu unul o sa sterg cu spor toate offtopismele si grosolaniile care imi mai viziteaza spatiul comentariilor pentru ca intr-un tarziu am inteles si eu ca fiecare mananca ce ii place si ca asa e bine dar de ce sa il servesc eu?!

Recunosc si faptul ca speranta mea cea mai dementa este ca intr-o zi, cei mai activi dintre cei care promoveaza literatura in ultimii 2 ani, sa colaboreze intr-un proiect.
Cum se stie,
Un Cristian dezvolta biblioteca de poezie cu o incapatanare pe care as dori sa o vad si a Biblioteca Nationala si lanseaza carti inedite si reeditari ale unor volume de poezie pe cat de celebre, pe atat de greu de procurat pana la el, marca lui este recognoscibila in intalnirile Observatorului cultural ca si in dinamizarea celor mai recente editii ale Colocviului tinerilor scriitori. Tot el a organizat Targuri si lansari, editii underground care cred ca deja sunt editii de colectie.
Claudiu Komartin a pus pe picioare Institutul Blecher, un club de lectura regulat cu Uniunea Scriitorilor care tocmai a lansat prima carte, o selectie de autor, un proiect necesar pentru autori care poate ca nu mai sunt chiar la debut, si de curand a avut un rol important in lansarea celei mai ambitioase intreprinderi revuistice legate de poezia din Romania, revista Poesis International.
Andrei Ruse a lansat trei site-uri culturale in ultimii 3 ani. Fiecare dintre ele a urcat peste ceea ce era pe piata in acel moment in Romania. Cu el am colaborat pentru filmele de poezie. In curand va lansa un site nou, care incepe deja sa se contureze.

In mod paradoxal, desi cei trei cei mai activi promotori ai evenimentelor de literatura on si off line din Romania nu cred ca se concureaza reciproc, este foarte greu sa ii faci sa colaboreze. Fiecare dintre ei are motivele lui si am mai scris despre asta. Dar discutiile pe care le-am avut in ultimele zile in spatele unor postari ale mele pe acest blog m-au convins cat timp pierdem toti in controverse care arata numai cum se bat campii. Ar fi trebuit sa stiu ca nu o sa-i schimbe niciodata logica pe cei care vor sa bata campii. Sa ii bata.

Eu unul sunt sigur ca sunt mult mai multe de facut decat de corectat.

Asa ca invitatia promisa este aici:

Anul trecut am putut sa colaborez pentru organizarea la Berlin unei nopti a poeziei romanesti scrisa de autori debutati dupa 2000. Cum la poezie nu am emotii atunci cand fac o selectie si pot sa impart in mai multe evenimente separate relevanta unui fenomen nu am avut nicio ezitare.
Dar acum ma gandesc sa incercam ceva mai complicat. Proza nu prea s-a bucurat de evenimente care sa faca o idee asupra a ceea ce se intampla cu autorii proaspeti din Romania. Au fost lecturi bune cu un autor sau trei autori dar coridoarele separate ale fenomenului au ramas obscure.

Cum incepem Boom lit, e un moment bun sa va invit la o dezbatere. Care credeti ca ar fi cele mai importante 10 texte de proza (scurta sau roman) publicate in ultimii 10 ani de autori care acum inca nu au depasit varsta de 40? si de ce alegeti pe cine alegeti?

eu am inceput cu o lista. Va invit sa ii punem in ordine aproximativa si sa adaugam ce mi-a scapat.
Inca si mai mult ma intereseaza sa cautam impreuna instrumentele potrivite pentru o selectie nu a unui top cu cei mai buni, ci al unei structuri de relevanta pentru un maraton de lectura cu povestiri romanesti.

Matei Florian – hams si regretel (polirom) e fantast asa intr-o voce bine legata (cam cum era Chiva la vremea lui in 69 dar absolut respirabil)

Ioana Bradea – Scotch (Polirom, 2010), Bagau (EST) are niste lucruri asa post-industriale in ultimul roman si orice fragment ai alege te prinde

Jean Lorin Sterian – „Lorgean” (Polirom, 2006) – e foarte cool si exterior cliseelor literare

Adruian Chivu – Benzi desenate (Curtea Veche) – e al doilea roman al lui si e foarte vizual si special iar primul a jonglat cu perspectiva infantila pana la cruzime.

Liviu Bîrsan, Asylant, Editura Curtea Veche – e unul dintre putinii prozatori care dau povesti fara sa stii de unde sa ii apuci.

Alexandru Vakulovski – Bong – nimic mai insight contraculture decat Pizdet&co

Marin Malaicu Hondrari -Apropierea- unul dintre prozatorii cei mai implicati in povestirile halucinatorii ale nomadismului poetic.

Dana Fodor Mateescu – are fix 40 si a publicat pe cont propriu un roman care porneste de la niste fapte diverse uite link

Ana Maria Sandu – proza ei e speciala si concentrata pana la halucinatie

Cecilia Stefanescu – e singura dintre cei tineri care are o carte ecranizata iar al doilea roman al ei duce mai departe incursiunea in partea intunecata a unei povesti de dragoste.

Augustin Cupsa – Perforatorii – Captivant prin economia de mijloace cu care poate sa decupeze scene si situatii narative.

Andrei Ruse – Soni, MDMA in lucru – Dark teen lit in entuziasmant in cultul figurii marginalului.

Dragos Voicu – Coada- o poveste a povestilor si viselor din timpul comunismului

Adrian Schiop – Zero grade Kelvin – al doilea roman e un pic strivit de apropierile de Houellebecq dar primul, Pe bune/Pe invers rezista si acum in promisiunile lui de contracultura auto-critica sau asa ceva.

Lorena Lupu – specialista la zi in proza ambiguitatilor social-sexual-afective

Florin Lazarescu, Lucian Teodorovici, Filip Florian, Dan Lungu cred ca au deja profile care depasesc o prezentare maraton. Ma gandesc in schimb ca si Adela Greceanu si Corina Sabau trebuie cumva integrate in prezentare.
Voi pe cine ati mai propune inainte sa incepem sa cautam impreuna instrumentele pentru a ne spune povestea povestirilor romanesti?

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.